maandag 20 juni 2011

Yummy yummy yummy I got love in my tummy of is het bananenbrood?

Het is natuurlijk heel gezond dat stoppen met roken. Je krijgt er meer lucht door, een mooiere huid, voelt je vitaler en je past opeens niet meer in je broeken. Zo is het gekomen dat ik sinds ik ben gestopt met roken "enigszins" ben aangekomen en omdat ik al niet echt heel dun was, moet het eraf en snel ook! En hoe lekker ik al die taarten en andere baksels ook vind, er moet streng worden opgetreden tegen al die overtollige kilo's. Vandaar dan ik hard aan het sporten ben geslagen en omdat ik een hoog schaamte gevoel heb, wordt er alleen binnen in de huiskamer gesport, waar de kat minzaam toekijkt voor ze weer in slaap sukkeld. Voor de tv hups ik me een slag in de ronde met mijn gewichtjes en op de roeimachine ben ik de Amstel al -tig keer heen en weer geweest. Na het sporten moet ik natuurlijk weer op krachten komen en dat doe ik dan met mijn bananennotenbrood: gezond en lekker. Nou ja vooral lekker......

Wat heb je nodig: 

3 rijpe bananen ( geprakt )
125 ml zonnebloemolie
150 gram fijne kristal suiker
2 eieren
3 eetlepels melk
½ theelepel vanille extract
400 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram stukjes walnoot
1 limoen
poedersuiker

Verwarm de oven voor op 180 C en beboter de cakevorm

Mix in een grote beslagkom de olie en de suiker voeg de eieren en de geprakte banaan toe en met een elektrische mixer mix ongeveer 2 minuten. Voeg de melk toe en de vanille extract en roer dit met een metalen lepel door het beslag. Doe het meel in de kom en roer dit tot het helemaal is opgenomen. Als laatste voeg je de stukjes walnoot toe. Dit alles doe je in de cakevorm en bak je voor ongeveer 50 minuten. Haal het brood uit de oven en laat minstens 1 uur koelen in de cakevorm.

Het glazuur maak je door de limoen uit te persen en net zoveel poedersuiker toe te voegen tot het een witte smeerbare pasta is geworden. Smeer dit op de afgekoelde cake.

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer lekker uit....maar het smaakt lekkerder dan het er uit ziet! Kan dat? Ja, want sommigen denken :een cake/brood, dat is zo gewoontjes: wij willen TAART! In dit geval: een bananennotenbrood is het proberen waard. En zoals je zegt: het is nog gezond ook.(vooral als je een groot gedeelte mee naar je werk neemt!) Aja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yummy, bananenbrood! Mocht je een nog gezondere versie willen maken dan zou je de helft van het zelfrijzendbakmeel met volkorenmeel kunnen vervangen en 1/3 van de olie met appelmoes.In plaats van kristal suiker zou je oerzoet kunnen gebruiken.

    Heel goed dat het al zo lang lukt om niet te roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de tip Kim! Ga ik zeker eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen